Så väljer du rätt byrå – hitta rätt byrå för ert behov!

Funderar du på att anlita en byrå inom marknad och kommunikation? Eller kanske byta ut den nuvarande? Idag är det mer komplext än någonsin att upphandla kommunikation. Det är väldigt svårt navigera och hitta rätt i djungeln av byråer. Att du köper en tjänst som skapas först under arbetets gång gör inte saken lättare!

Live Relations har skapat en checklista för dig som behöver guidning i valet av ny byrå:

  • Lokalisera ert behov. Vad kommer ni satsa på först? Är det en helhetslösning för att ta grepp om hela kommunikationen eller ska ni satsa på ett mindre projekt till att börja med?
  • Fråga byrån vilka styrkor de har, vilka områden inom kommunikation anser de sig starkast inom?
  • Fråga sedan vad byrån inte gör, snarare än vad de gör. Byråer är idag svåra att sätta fingret på, och kompetens kommer och går. Många vet däremot tydligt vad de inte kan hjälpa till med, och genom att lokalisera vad de absolut inte gör undviker ni en miss längre fram.
  • Utvärdera varför ni ska arbeta med en liten byrå/stor byrå? Vilka är fördelarna och nackdelarna? Vad passar er organisation bäst?
  • Träffa fler byråer, vid flera tillfällen, och bygg en relation/dialog för att känna efter hur det är att arbeta tillsammans.

Reklambyrå, Produktionsbyrå, PR-byrå, Webbyrå, Kommunikationsbyrå, Contentbyrå, Mobilbyrå, SEO-byrå, Annonsbyrå, Analysbyrå, Designbyrå, Managementbyrå, Kampanjbyrå, Digital byrå, Sociala medier-byrå… ja, du fattar. Kärt barn har många namn.

Det är inte svårt att man som marknadschef på valfritt företag ibland sliter sitt hår i den snårskog av byråformer som finns att välja bland. Två byråer som på ytan verkar ägna sig åt liknande produktion kan i själva verket utgöra varandras motsatser. Detta ställer till med problem vid inköpsprocesser.

Det enklaste sättet att komma runt dessa hinder är att anlita Live Relations som en underlättande mellanhand. Vi anordnar effektiva mötestillfällen där vi parar ihop rätt byrå med rätt beställare. Men till skillnad från mänsklig matchmaking styr inte slumpen om kemi skulle uppstå.

Live Relations analyserar noga på förhand, i samråd med beställaren, vad uppdraget kräver och kartlägger vilka byråer som erbjuder den kompetens som efterfrågas. Eventet anpassas utefter beställarens kravställning och Live Relations väljer i sin tur en handfull byråer som  har chans att få en plats på eventet och mötena med er.

Med våra mötestillfällen minimeras risken för en pitchsituation där flera av byråerna inte alls överensstämmer med det som beställaren efterfrågar. Vi erbjuder ett effektivt alternativ till en traditionell inköpsprocess som sparar ovärderlig tid för alla inblandade.

Vid sidan av evenemanget finns Live Relations erfarna medarbetare hela tiden tillgängliga som ett kreativt bollplank och stöd under processen. Vi hjälper er att formulera en tydlig brief som inte kan missuppfattas av leverantören, gör grundliga behovsanalyser och bistår med rådgivning. Minsta frågetecken som du som beställare har reder vi ut i god tid innan matchningstillfället äger rum.                        

Vilken typ av byrå söker er marknadsavdelning? Kontakta oss!